Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Téli Háború 2

Az előző posztban ismertettem a finn-orosz háború előzményeit: azt, hogy milyen események vezettek ahhoz, hogy a Szovjetunió megtámadja a semleges Finnországot. Most lássuk, hogyan zajlott le maga a háború.

 

Kirobbannak a harcok

Josip Sztálin joggal gondolhatta azt, hogy egy – a fasiszta Németországéhoz hasonló – Carl Gustaf Emil von Mannerheimvillámháborúval érvényesítheti a finnekkel szemben támasztott területi követeléseit. A kommunista vezérnek ugyanis megvolt minden eszköze a gyors sikerhez: a már bekebelezett Észtországi repülőterekről a Vörös Hadsereg légiereje könnyedén elérhette Finnország városait, és mindezek mellé Sztálinnak még hat hadsereg állt a rendelkezésére a finnek térdre kényszerítésére.

Érdemes összehasonlítani néhány számadatot a szembenálló felekről.

Finnország mintegy 250000 fővel vett részt az incidensben. Emellé 30 harckocsit, és 130, javarészt elavult konstrukciójú repülőgépet tudtak felvonultatni az oroszok ellen, Carl Gustaf Emil von Mannerheim (balra a képen)főparancsnoksága alatt.

A szovjet oldal lényegesen imponálóbb erőforrásokat vetett be: a Vörös Hadsereg egymillió főnyi élőerővel, 3000 harckocsival, és 3800 darab repülőgéppel vett részt a hadműveletekben. Főparancsnokok Kliment Vorosilov, és Szemjon Tyimosenkó (jobbra lent) voltak.


A számadatokat látva joggal gondolhatnád, kedves olvasó, hogy a szovjet csapatok oly könnyedén darálták be a finn haderőt, mint az egyszeri anyós a tökfőzeléket a vadi új műfogsorral – de tévedsz. Ugyanis a kommunista katonai szakvezetés nagyon komolyVorosolov marshall hátránnyal indult a csatában. A Vörös Hadseregben a háború előtt végrehajtott tisztogatások során Sztálin nemes egyszerűséggel lefejezte a népi hadsereg vezérkarát, egészen az ezredesi (egyes források szerint századosi) tisztekig bezárólag. Ennek következtében a szovjet haderő elvesztette szinte az összes, valamire való, a hadművészetekben gyakorlati szinten is jártas parancsnokát és elöljáróját. E harcedzett veteránok helyére olyan, hadászatilag meglehetősen inkompetens, de mindenképpen Sztálinhoz hűséges vezérkari és törzstisztek kerültek, akik többet szagolták a Krasznája Moszkva kölni illatát a laktanyák körüli – khm… – „mulatókban”, mint a hadszíntéren szálló lőpor füstjét. Ezt tetézendő minden harcoló alakulathoz vezényeltek egy-egy politikai tisztet is, akik – bár a harcászathoz vajmi keveset értettek – rendkívül hatékonyan tudták "motiválni" a Vörös Hadsereg katonáit. Ennek volt köszönhető többek között az is, hogy az egyszerű szovjet talpas katona (értsd gyalogos lövész) egyfajta fatalista nemtörődömséggel indult gyalogsági rohamra a finn géppuskaállások ellen, és halt „hősi halált”, vagy lett öngyilkos olyan esetekben, amikor a finn alakulatok körbezárták a szovjet állásokat: inkább halt meg így, sem mint, hogy a megadásért cserébe a szovjet államhatalom az otthonmaradt családtagjain álljon bosszút…

 

De ne rohanjunk annyira előre. Maga a támadás 1939. november 30-án indult, Helsinki bombázásával. A meglepetés oly nagy volt a finnek részéről, hogy a veszélyt jelző légoltalmi szirénák csak jóval a támadás megkezdése után harsantak fel.

A szovjetek önbizalmára jellemző, hogy Finnország lerohanására mindössze egy hetet szántak. Az északi térségekben támadó alakulatoknak kifejezett utasításba adták: ügyeljenek majd arra, hogy az előrenyomulás során még véletlenül se sértsék meg a Svéd határt…

Harcoló finn katonákEhhez képest a finn haderő (a bal oldali képen egy finn géppuskaállás látható) már a legelső napokon átnyújtotta a maga kis „meglepetéscsomagját” az agresszornak: heves ellenállást tanúsított a szovjetekkel szemben. A skandináv félsziget katonái a terepviszonyokat kihasználva rácsapás jellegű gerilla harcmodorral örvendeztették meg a Vörös Hadsereg előrenyomuló alakulatait. A sítalpakon közlekedő, fehér színű álcaruhába bújt finn katonák villámgyorsan bukkantak fel az erők mélyéről. Lecsaptak a szovjet katonákra, alaposan megtizedelve azok sorait, majd ugyanolyan gyorsan tovább is álltak. (A szovjetek találóan csak „fehér halálnak” hívták ezeket a támadásokat.) Ezzel a harcmodorral sikerült alaposan meglepniük a kommunista haderőt, olyannyira, hogy minden frontszakaszon sikerült megállítani a szovjet előrenyomulást, még azokon a pontokon is, ahol a vörösök páncélosokat is bevetettek. Ez a tény különösen akkor válik érdekessé, ha hozzátesszük azt is, hogy a finn katonák jelentős hányada még életében nem látott harckocsit…

A finnek a levegőben is komoly leckét adtak a vörös haderőnek. Előfordult olyan, hogy a politikailag korrekt, de meglehetősen alulképzett szovjet bombázópilóták által repült köteléket megtizedelték a finn vadászpilóták. Volt olyan finn pilóta, amely egy csatában egymaga hat bombázógépet volt képes lelőni…

Természetesen a szovjeteknek már pár nap után leesett a tantusz: itt nem hogy Russian Blitzkrieg (csak, hogy ezt a képzavart is elsüthessem…) nem lesz, hanem még egy alapos verés is kinéz a rettenthetetlen Krasznája Ármija-nak. Sztálin az események láttán őrjöngött, a szovjetek pedig szinte mindent bevetettek, hogy ne égjenek le a Téli Háborúban, és legalább egy részét meg tudják őrizni a maradék önbizalmuknak.

Ennek megfelelően december 1.-én bejelentették, hogy egy, a Finn határ mentén található kisvárosban a kommunista finn kormány megalakítását, hogy legalább egy bábkormányt fel tudjanak mutatni.

Eközben tovább zajlottak a hadi események. A finnek nemhogy megállították a szovjet előrenyomulást, hanem vérszemet kapva az eddigi sikerektől, több helyen ellentámadásba lendültek. Szép számban zárták körül a szovjet csapatokat, hogy aztán lassan felmorzsolják a bekerített alakulatokat, miközben tátott szájjal bámulták azt a hozzá nem értést és rendkívül alacsony hatékonyságot, amely a hatalmas vörös hadigépezet produkált a harcok során.

A vörösök viszont azon csodálkoztak: vajon hogyan képesek arra a finnek, hogy mindig a megfelelő helyen és létszámban bukkannak fel ahhoz, hogy visszaverjék, és esetenként meg is fordítsák az orosz előrenyomulásokat. Volt is min csodálkozniuk, ugyanis nem tudták, hogy egy svéd hírszerző iroda már a támadások első napjaiban feltörte a szovjetek rejtjeles üzeneteit, és az így szerzett információkat titokban szépen átadták a finn hadvezetésnek. Így nem csoda tehát, hogy a kicsi, százhetvenötezres finn haderő megálljt parancsolt az egymillió szovjet katonának: 1940 első heteiben súlyos veszteségeket okozva tizedelték a Vörös Hadsereg alakulatait szerte az egész frontvonalon.

 

A fordulat

A szovjetek vért izzadtak, hogy meg tudják fordítani a hadiszerencsét. 1940 februárjára a távol-keleti csapatok kivételével aktivizáltak csaknem minden katonai alakulatot. A Vorosilov főparancsnok mozgósította 27 hadosztálynak Február 17 –re sikerült áttörnie a frontvonalat.

Tyimosneko tábornokDe a háború menetét nem a szárazföldön, hanem a tenger felől sikerült megfordítania a Vörös Hadseregnek. Február végére végre leesett a szovjet hadvezetésnek, hogy a siker érdekében a speciális körülményekhez speciális alakulatok felállításával kell alkalmazkodni. Ezért felállítottak 6 különleges, motoros hó szánokkal, sítalpakkal, egyéb speciális téli felszereléssel ellátott alakulatot, hogy a befagyott Finn-öböl vizén Viipuri városát megostromolva bevegyék azt, és a rendkívül erős, s így a finnek által jól védhető Mannerheim-vonal mögé kerülve egy átkaroló hadművelettel hátba támadják a védőket. Ekkorra már Tyimosenkó (itt a bal oldali képen) volt a támadások parancsnoka (Vorosilovot érdemei elismeréseként Sztálin egy kellemes last minute („öt perced van, hogy odaérj!”) szibériai küldetéssel jutalmazhattata). Február utolsó napjaiban a szovjeteknek sikerült hídfőállást létesíteniük a Mannerheim-vonal mögött, és ezzel végérvényesen eldőlt a finnek sorsa: a védelem összeomlott, és a hatalmas szovjet hadigépezet végül bedarálta a finneket.

 

A béke

A finn hadvezetés belátta, hogy 1940 tavaszától már nem lesz képes ellenállni a hatalmasElcsatolt Finn területek szovjet hadiipari gépezetnek. Így a törvényes finn kormány (és nem a Sztálin által kinevezett bábkormány) végül kénytelen 1940. március 12-én volt Moszkvában tárgyalóasztalhoz ülni. A szovjetek, hogy mentsék megtépázott presztízsüket, igyekeztek minél inkább kizsigerelni a finneket. Így a skandináv félszigeten fekvő ország kénytelen volt lemondani területének 10%-ról a Szovjetunió részére (a jobb oldali képen a Szovjetúnióhoz csatolt területek pirossal jelölve).

 

A következmények 

Volt egy nagyon komoly hozadéka a Téli Háborúnak, mégpedig az, hogy megmutatta a világnak: a Vörös Hadsereg bár számbeli és hadiipari háttér tekintetében óriási méretű, technikai és harcászati értelemben véve nagyon gyenge lábakon áll. A vörösök e háborúban nyújtott teljesítményét látva sem a szövetséges haderők sem pedig a hitleri Németország nem vette komolyan a nagy szovjet medvét. Hitler például a finn-orosz háború tanúságait levonva jutott arra a következtetésre, hogy a Szovjetunió nem lenne képes ellenállni egy alaposan megszervezett, jól előkészített náci katonai offenzívának. Hogy mennyire igaza volt, azt az 1942. június 22-én indított német támadás, illetve az azt követő náci előrenyomulás igazolta, hiszen 1942. október 2-én már a német harckocsik ágyúinak lövedékei kopogtattak a szovjet főváros külvárosi házainak ajtaján...

0 Tovább

Háború a tenger alatt - a HMS Courageous elsüllyesztése

A HMS Couragous elsüllyesztése

 

Az előző részben áttekintettük azt a folyamatot, ahogyan a tengeralattjáró, mint ötlet, egy tényleges, csapásmérő képességgel rendelkező fegyverré vált. Lássuk, hogy hogyan „muzsikált” ez a fegyvernem a második világháború alatt, - már, ha a csontzenét muzsikának lehet tekinteni.

(Az első világháború történéseit most szándékosan kihagyom, hiszen e blog az ezt követő világégést (e kifejezés mind szó szerint, mind átvitt értelemben értendő) tárgyalja. (Persze, ha van igény az első világháború eseményeinek feldolgozására is, azt jelezzétek a hozzászólásokban… :) ) Egyszerű Pista bácsi szavaival élve tehát: „Ugorgyunk, fijjam, ugorgyunk!”)

 

Az előzmények

 

Eric RaederA német hadvezetés már a második világháború előtti időkben is tudatosan készült a nagy harcra (már amennyiben egy harc lehet bármitől is nagy). E tudatos felkészülést 1928 -tól kezdődően Eric Raeder (bal képen) német vezértengernagy (generaladmiral) irányította.

Emberünk nem volt szívbajos. Hogy mai terminussal fogalmazzak, „mert igazán nagyot álmodni”. Azért, hogy Németország tengeri hatalmát visszaállíthassa, megálmodta az úgynevezett „Z” tervet, amely egy hatalmas (13 csatahajó, 4 repülőgép hordozó, 33 cirkáló, 250 tengeralattjáró) tengeri flottát vizionált. Igyekezetében azonban kissé túllőtt a célon…

 

Szilvás gombóc(Csak gondolj bele: 250 darab még gombócból is tetemes mennyiség, nem hogy tengeralattjáróból – és akkor hol van még a többi, méregdrága tengeri herkentyű?)

 

Sem a rendelkezésre álló birodalmi bankjegyek száma, sem a német hadiipar gyártókapacitása nem tette lehetővé, hogy ez a kétséget kizáróan ambiciózus terv megvalósulhasson (a későbbi szövetséges hatalmak legnagyobb örömére). Ráadásul az első világháború befejeztével az akkor még Császári Németország kénytelen volt könnyes búcsút venni szinte minden hadieszközétől (talán még a vízipisztolyoktól is), így ezekre a fegyverekre a náci szakvezetés nem igazán számíthatott.

A háború kitörésekor hamar kiderült, hogy a generaladmiral által vizionált hatalmas tengeri flotta soha nem fog rendelkezésre állni. A Herr Hitler ambíciói gerjesztette egyéb hadi igények oly mértékben lefoglalták a korabeli náci Németország ipari és humán erőforrásait, mint fénykorában Maya Gold pornósztár a stáblista férfi tagjait. A csalódott Raedernek a fegyveres konfrontáció kitörése kezdetén azzal kellett helyt állnia, amije éppen akkorra elkészült, ez pedig – főként a tengeralattjárók tekintetében – nem volt valami sok: a háború kitörésekor mindösszesen 22 darab, kis teljesítményű búvárhajó állt a német hadigépezet rendelkezésére.

Ráadásul a náci Németország szembesült azzal a problémával is, amit földrajzi elhelyezkedése miatt volt kénytelen elszenvedni. Nevezetesen, hogy csak az északi-tengeren rendelkezett hadviselésre alkalmas kikötőkkel (több tengerpartja nem is volt  :) ), szám szerint két darabbal, és pechjére, ez a két kijárat is pont a britek orra előtt helyezkedett el.… Nem volt túl bíztató a kezdet, azt meg kell hagyni.

 

Karl DönitzMeg kell említsek még egy embert, aki fontos a német tengeralattjárós hadviselés története szempontjából. Ez a férfiú pedig nem más, mint Karl Dönitz (itt balra), aki a háború kitörésekor mindössze 48 éves, és ellentengernagyi rendfokozatú katonatisztként (konteradmiral) a német tengeralattjáró fegyvernem parancsnoka. Dönitz kinevezése után hatékonyan szervezte újjá a keze alá tartozó haderőt, miközben kitartóan lobbizott a Führernél további anyagi és ipari erőforrásokért, eleinte hasztalan. Mindenesetre a harcok kezdetén az összhaderőt tekintve még igen jelentéktelen kapacitással rendelkező fegyvernem felett parancsnokolt. Mindezen tények azonban semennyire sem gátolták sem Dönitz-t, sem az embereit abban, hogy a háború elején meglepetésszerűen kiugró hadi sikereket érjenek el (már amennyiben a szövetséges civil hajózó személyzet hullámsírba küldése annak számít – lásd későbbi blogjaimat). Az első, tengeralattjáróval végrehajtott, hadihajó elsüllyesztésével járó katonai cselekményre egészen 1939. szeptember közepéig kellett várni.

 

Az első elsüllyesztett áldozat: a HMS Courageous

 

Ez az összecsapás cseppet sem volt epikus, vagy heroikus küzdelem (mint ahogyan azt az ember fia, avagy leánya elvárná az első alkalomtól, lásd: szüzesség elvesztése :) ), bár kétség kívül a német oldal számára bizonyára izgalmasnak ígérkezett. A résztvevő felek – egy harcra éhes tengeralattjáró parancsnok, nevezetesen Otto Schuhart hadnagy (kapitänleutnant) és legénysége, valamint az ellenkező oldalon a HMS Courageous mamahajó anyahajó, valamit kísérő rombolói – az Atlanti-óceán keleti vizein találkoztak egymással. Az U-29 Skócia északnyugati partjai mentén haladva portyázott, elsüllyeszthető ellenséges hadi bruttóregiszter tonnákra (tengeri hajók befogadó képességének mértékegysége, a továbbiakban BRT) vadászva. A HMS Courageous ez idő tájt az Ír partok közelében hajózott, német búvárnaszádokat (és szigorúan a bevetési szünetekben jobbfajta ír barna sört) hajkurászva. A bekövetkező eseményeket tekintve elmondható, hogy vajmi kevés sikerrel… (Legalábbis, ami az ellenséges tengeralattjárókat illeti. A sörfogyasztásról nincs részletes információ…) Az összecsapásra az ír partok közelében került sor.

 A Courageous nem egyedül őrjáratozott. Két kísérő rombolóval alkotott köteléket, melyek azonban tevőlegesen nem tudták megakadályozni a közelgő támadást, lévén mással voltak elfoglalva: pár tengeri mérfölddel odébb (1 tengeri mérföld=1840 m) egy éppen támadás alatt álló kereskedelmi gőzösnek igyekeztek segítséget nyújtani (ahogy a mai szleng mondaná: "a két vas veri bizi vót…").

Az U-29 Az U-29 (a bal oldali képen látható, éppen "muka" után), élén Otto Schuharttal nem sokat teketóriázott. Miután két órán keresztül lopakodva követte a HMS Caurageous-t, felkészült, hogy kieressze halálos acélhalait.

Az anyahajó épp szélbe állt, hogy segítse a felszállásban a fedélzetén hordozott, nem túl modern Swordfish kétfedelű repülőgépeket, melyek előzőleg épp újratöltésre, és soraik rendezésére érkeztek vissza egy korábbi őrjáratból.

Ezen manőver során a HMS Courageous pont keresztezte az U-29 lővonalát, Schuhart kapitänleutnant pedig látva az alkalmas pillanatot, nem tétovázott: három torpedót eresztett a repülőgép-hordozó után, amelyekből kettővel találatot ért el. (Búcsús-céllövöldés szaknyelven ezt hívják 2 pálcás találatnak.)

A HMS Courageous haláltusájaA becsapódó torpedók a hajó bal oldalát (tengerész nyelven: port side [ejtsd: port szájd]) érték, és egy lendülettel bontották fel a hatalmas acéltest oldallemezeit, valamit ütötték ki az összes elektromos rendszert. Ezt követően a HMS Courageous az oldalára fordult (a jobb oldali képen a hadihajó haláltusája látható), és mintegy 20 perc alatt a hullámsírba merült, magával ragadva 518 tengerészt. (A túlélőket a Veendam személyszállító gőzös, és a Collingworth teherhajó bátor legénysége mentette ki, dacolva a nyilvánvalóan fennálló, tengeralattjárók jelentette veszéllyel.)

 Az eseményt követően az U-29 mintegy négy órát fogócskázott az immáron elsüllyedt anyahajó időközben visszatérő kísérő rombolóival, amely szabadidős tevékenység végén tartott jutalomsorsoláson egérutat nyert, melynek felhasználásával elmenekült a helyszínről.

 

A HMS Courageous pusztulása, valamint a két nappal korábban az U-39 által sikertelenül megtámadott Ark Royal anyahajó elleni akció hatására a Brit Admiralitás (meglehetősen bölcsen) úgy döntött, hogy bizonytalan ideig felfüggeszti az anyahajók német tengeralattjárók ellen szervezett őrjáratait. Ezzel a náci tengeralattjáró haderő jelentős sikert könyvelhetett el, mindjárt a háború első két-három hetében.

0 Tovább

WW2

blogavatar

A második világháború ismert és kevésbé ismert csatái, és egyéb eseményei - egy kicsit másképp.

Utolsó kommentek